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Shakespeare al cinema: Amleto


Won 1 Golden Lion, Venice Film Festival - Won 1 Directors' Week Award, Fantasporto - 1 Nomination Independent Spirit Award: Best Male Lead

Rosencrantz e Guildenstern sono morti

(Rosencrantz and Guildenstern Are Dead)

1990, regia di Tom Stoppard

 

 

Scheda: Nazione: GB-USA - Produzione: Brandenberg, WNET Channel 13 New York Distribuzione: Pentavideo, Penta Distribuzione, Medusa Video, Cinecom PicturesSoggetto (dall'Amleto di William Shakespeare): Tom Stoppard - SceneggiaturaTom Stoppard - FotografiaPeter Biziou - MontaggioNicolas Gaster - Art DirectionIvo Husnjak - Scenografia: Vaughan Edwards - CostumiAndreane Neofitou - MusichePink Floyd, Brian Gulland, Stanley Myers, Graham Preskett - Effetti specialiEffects Associates Ltd. - FormatoTechnicolor - Durata: 117'.

Cast: Gary Oldman, Tim Roth, Richard Dreyfuss, Iain Glen, Livio Badurina, Tomislav Maretic, Mare Mlacnik, Srdjan Soric, Mladen Vasary, Zeljko Vukmirica, Branko Zavrsan, Joanna Roth, Donald Sumpter, Joanna Miles, Ljubo Zecevic, Ian Richardson, Sven Medvesek, Vili Matula, John Burgess.


 


  

Trama e commenti: cinematografo.it - kataweb.it - mymovies.it - film.spettacolo.virgilio.it: «Mentre il triste principe di Danimarca si arrovella sulle mura del castello di Elsinore, due bizzarri personaggi che rispondono (alternativamente?) ai nomi di Rosencrantz e Guildenstern si aggirano nei paraggi, impegnati in capziosi esercizi dialettici. E quando il capocomico giunge a corte per allestire la recita escogitata da Amleto, entrambi finiscono per rimetterci - pressoché inconsapevolmente - il collo. Opera prima (e finora unica) del commediografo già sceneggiatore dell'Impero del sole, che si impadronisce di intreccio e caratteri della tragedia shakespeariana per trasformarli nelle pedine di un raffinato - e a tratti perfino irritante - gioco metateatrale».

Plot Summary, Synopsis, Review: IMDb - entertainment.msn.com - tvguide.comallmovie.com: «Much as he would later do with Shakespeare in Love (1998), writer Tom Stoppard delivered a tale of Shakespearean origin from a skewed and unexpected perspective. In this case, it's the perspective of two relatively minor characters from Hamlet, Rosencrantz (Gary Oldman) and Guildenstern (Tim Roth), courtiers who, in the original play, were dispatched offstage before the narrative's conclusion. In Stoppard's script (which he also directed), the two supporting players take center stage as the events unfold in Elsinore Castle. Unable to determine the source of the prince's tortured despair, the duo ponders the question of fate as their predetermined roles are played out. Meanwhile, they dabble in a little verbal tennis and some ill-advised science experiments, and endure the puzzling attentions of mysterious wandering thespians led by (Richard Dreyfuss). Ordered to accompany Hamlet (Iain Glen) to England, the pair learn that the letter they carry instructs that nation's king to decapitate their mentally unbalanced and irksome charge, a revelation that Hamlet overhears» (Karl Williams).

Approfondimenti: Movie Review

 

Scheda filmica di Gaetano Pellecchia nel volume virtuale Immagini del Medioevo nel cinema - I classici

        

      

       


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