Sei in: Cinema e Medioevo ® Indice alfabetico dei film


 

a


Shakespeare al cinema: Sir John Falstaff (Enrico IV, Enrico V, Le allegre comari di Windsor) - Il Medioevo di Orson Welles


Won 2 Awards Cannes Film Festival: 20th Anniversary Prize, Technical Grand Prize - Won 1 Cinema Writers Circle Award: Best Film - 1 Nomination Cannes Film Festival, Golden Palm - 1 Nomination BAFTA Film Awards: Best Foreign Actor -

FALSTAFF

(Campanadas a medianoche)

1965, regia di Orson Welles

 

 

Scheda: Nazione: Spagna-Svizzera - Produzione: Alpine Films, Internacional Films Española - Distribuzione: INC, Peppercorn-Wormser - Soggetto (dalle opere di William Shakespeare, e dal volume Chronicles of England, Scotlande, and Irelande di Raphael Holinshed): Orson Welles - SceneggiaturaOrson Welles - Fotografia: Edmond Richard - Montaggio: Fritz Muller, Elena Jaumandreu, Peter Parasheles - Scenografie: José Antonio de la Guerra - CostumiOrson Welles - Musiche: Angelo Francesco Lavagnino - Formato: Panoramica, B.N. - Durata: 113' (120').

Cast: Orson Welles, Jeanne Moreau, Margaret Rutherford, John Gielgud, Marina Vlady, Walter Chiari, Fernando Rey, Michael Aldridge, Julio Peña, Tony Beckley, Andrés Mejuto, Keith Pyott, Jeremy Rowe, Alan Webb, Keith Baxter, Norman Rodway, José Nieto, Andrew Faulds, Charles Farrell, Fernando Hilbeck, Patrick Bedford, Beatrice Welles, Ralph Richardson (voce narrante).


 

 

 


     

   

 

 

Trama e commenti: cinematografo.it - kataweb.it - mymovies.it - ips.it/cinethes: «"Un giorno abbiamo girato la scena del corteo dell'incoronazione di Enrico V; quando l'abbiamo vista, Orson ha detto: 'La voglio rifare da un'altra angolazione. Troverò io una chiesa vicino a Madrid'. Solo che mentre la scena girata si svolgeva tutta da sinistra verso destra, in quella chiesa potevamo riprendere solo da destra a sinistra, a causa degli sfondi. L'ho fatto notare a Orson e l'ho portato sul posto per mostrargli le difficoltà. Allora lui ha detto: 'Bene! Giriamo e poi rovesciamo la pellicola'. Così ho dovuto istruire gli attori, Enrico V ha portato l'orba nell'altra mano, le giacche hanno avuto l'abbottonatura spostata e le asole invertite, le armi cambiate di lato. Gli spagnoli hanno pensato che fossimo impazziti, ma noi l'abbiamo girata così e poi abbiamo rovesciato tutto in stampa. Questo era Orson" (Alessandro Tasca di Cutò)».

Plot Summary, Synopsis, Review: IMDb - flixster.com - dvdbeaver.com - entertainment.msn.com - tvguide.com - elcultural.es - allwatchers.com - learmedia.ca: «This is one of the great Shakespearean adaptations and a true 'lost classic'. It's also the last masterpiece that Orson Welles directed in his lifetime, and with Citizen Kane, Magnificent Ambersons and Touch of Evil comprises a quartet of major cinematic works that he accomplished. The film is an inventive re-editing and condensation of Shakespeare's plays, spanning from the end of Richard II to the beginning of Henry V. The film focuses on the character of Jack Falstaff, played by Welles himself in a virtuoso performance. Falstaff's relationship with young Prince Hal (later Henry V) is explored, and uncannily parallels Welles' own experience with the young talents of Hollywood. Chimes at Midnight can be a jarring experience due to inconsistent film quality, low budget sets and Welles' flair for shock cuts, but it's a truly rewarding experience once you adapt to the style and limitations. There are several great performances, by John Gielgud as Henry IV, Keith Baxter as Hal and Norman Rodway as Hotspur, who seems like a predecessor to Kenneth Branagh. Chimes at Midnight has a little of everything: low comedy, highly artistic camera angles, exciting battle scenes (the battle of Shrewesbury scene influenced Braveheart) and a deeply moving story that Welles has 'discovered' between the lines of Shakespeare's histories».

Approfondimenti: Movie Review

          

 Conosciuto anche con il titolo:  Chimes at Midnight.

        

          


  su  Home Storiamedievale  Cinema e Medioevo-Indice

Indice film