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Il fascino pericoloso dell'Estremo Oriente


Nominated for BAFTA Film Award; another 17 wins & 60 nominations

The Assassin

(Nie Yinniang)

2015, regia di Hou Hsiao-Hsien

   

Scheda: Nazione: Taiwan-Cina-Hong Kong-Francia - Produzione: Central Motion Pictures, China Dream Film Culture Industry, Media Asia Films, Sil-Metropole Organisation, SpotFilms, Zhejiang Huace Film & TV - Distribuzione: Movies Inspired, Well Go USA Entertainment, Lumière, Seven Films-Spentzos Film, Shochiku Company, IPA Asia Pacific, StudioCanal - Soggetto (basato sul Nie Yinniang di Pei Xing): Hou Hsiao-Hsien - Sceneggiatura: Hou Hsiao-Hsien, Chu Tien-wen, Hsieh Hai-Meng, Zhong Acheng - Fotografia: Pin Bing Lee - Montaggio: Liao Ching-Song, Huang Chih-Chun - Art Direction: Weng Ding-Yang - Scenografia: Hwarng Wern-Ying - Costumi: Hwarng Wern-Ying - Musiche: Lim Giong - Effetti speciali: Ardi Lee - Formato: Color e B.N., linguaggio mandarino - Durata: 105' (120').

Cast: Satoshi Tsumabuki, Chen Chang, Qi Shu, Shao-Huai Chang, Zhou Yun, Nikki Hsin-Ying Hsieh, Dahong Ni, Ethan Juan, Fang Mei, Fang-yi Sheu, Chun Shih, Mei Yong.



   

 

 

 

 

Trama e commenti: comingsoon.itit.wikipedia.org -stanzedicinema.com -loudvision.it -filmtv.it -3dnews.it -mymovies.it: «Cina, IX secolo. Sotto la dinastia Tang il Paese vive e prospera. A minacciare la sua età d'oro si adoperano gli ambiziosi e corrotti governatori della provincia. L'"ordine degli assassini" è incaricato di eliminarli. Nelle sue fila serve e combatte Nie Yinniang, abile con la spada e sotto la chioma nera di inchiostro lucente. Rientrata nella sua città e nella sua provincia, dopo l'apprendistato marziale e un esilio lungo tredici anni, Nie Yinniang deve uccidere Tian Ji'an, governatore dissidente della provincia di Weibo. Cugino e sposo a cui fu promessa e poi negata, Tian Ji'an è l'oggetto del suo desiderio. Amato e mai dimenticato, Nie Yinniang lo avvicina e lo sfida senza riuscire ad affondare il fendente. Ostinata a seguire le ragioni del cuore e a vincere quelle della spada, Nie Yinniang abdicherà al suo mandato, congedandosi dall'ordine. Solo i giganti ritornano così. Sono passati otto anni da Il viaggio del palloncino rosso e improvvisamente Hou Hsiao-Hsien è riapparso, spiazzando (ancora) col suo cinema vibrante di bellezza e libertà. Regista taiwanese emerso dagli anni Ottanta, autore personale nella sua ricerca espressiva, maestro di immagini e parole, poeta di un'isola dolorosamente separata dalla madre patria cinese, Hou Hsiao-Hsien ha scritto e realizzato pagine sentimentali e politiche di respiro universale. A consolare la sua assenza e a comprendere quanto sia mancato, bastano i piani in bianco e nero del prologo di The Assassin. Creatore di forme e dispensatore di bellezza, l'autore ricomincia da un genere (quasi) obbligato per i realizzatori asiatici. Folgorante e mistico, The Assassin è un 'melodramma di spada', un wuxiapian colpevole di cuore e alla ricerca di una pace interiore, interpretato da un'eroina marziale e accomodato nella Cina antica da uno sguardo colto, delicato e introverso. Avviato in bianco e nero, dentro un formato 1.85, The Assassin scivola nel colore, nei rossi e neri, nel mistero e nel laconismo, moltiplica le ellissi, perde il filo nelle dispute politiche e amministrative, lo ritrova nei sentimenti ardenti e negli sguardi incendiati, cattura l'essere dentro riti codificati, costringe i corpi nelle stoffe e nei cerimoniali, affonda nei campi che 'guardano' lontano e testimoniano un presente remoto. ...» (Marzia Gandolfi).

Plot Summary, Synopsis, Review: IMDb - en.wikipedia.org - telegraph.co.uk - rogerebert.com - rottentomatoes.com - allmovie.com - metacritic.com - allocine.fr - filmcomment.com: «An unparalleled reservoir of cultural memory, the wuxia genre has deep roots in ancient Chinese history. Fueled by fanciful imagery of Heaven and Hell, these stories about legendary assassins who once roamed the country unfold against the backdrop of China’s vastly shifting political climes, bearing an otherworldliness anchored in a certain social realism. Ever pervasive in poetry, novellas, and serials, they have stirred the imagination of filmmakers for as long as the medium has existed in China. The wuxia film—combining elements of music, dance, literature, and martial arts—is a total art form that belongs wholly to Chinese tradition. By now it’s almost a rite of passage for a major filmmaker from Hong Kong, Taiwan, or Mainland China to make one, from Wong Kar Wai to Jia Zhang-ke. Once praised by Jia as “the genius narrator passing down the memories of a nation through films,” Hou Hsiao-hsien, at age 68, has made his first wuxia film. Its long and arduous production (adhering to a $15 million budget) began shortly after Flight of the Red Balloon was released in 2008, leaving the longest gap in the Taiwanese filmmaker’s career since his first feature in 1980. Because it had originally been scheduled to be completed last year and timed to an international touring retrospective, the anticipation for its Cannes premiere was all the more ardent. Adapted from the Tang Dynasty short story Nie Yinniang, The Assassin is about a princess (Shu Qi, in a piercing performance) who was abducted from her Imperial family by a nun in exile and trained to become a vigilante killer for the sole purpose of murdering corrupt politicians. As punishment for failing one of her assignments, the nun (Zhou Yun) sends her home to kill her beloved cousin (Chang Chen, who starred opposite Shu Qi in 2005’s Three Times), now a prominent military leader. Scenes of breathtaking, expansive, and meditative stillness alternate with swift, cutting sword-fighting action. With his uncanny visual and aural ability to draw the past into the present, Hou instills scenes set in the 9th century with a haunted realism. Whereas the opiate-tinged beauty of the Qing Dynasty pleasure quarters in The Flowers of Shanghai (98) was tempered by formal strictures, here Hou lets cinematographer Mark Lee Ping Bin’s indelible long takes linger and steep us in the Imperial grandeur and sublime imagery. His third film to reckon with Chinese history (The Puppetmaster was the first film he shot in Mainland China), The Assassin is also his most monumental in scale and breadth, and a poised distillation of his aesthetic codes. Delving into themes of captivity and freedom, Hou finds a parallel between his own contrasting visual strategies—defined by rigorous formal planning and on-set improvisation—and the plight of these characters trapped between their piety and unrequited emotional desire. ...» (Aliza Ma).

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